Nefs Psikolojisi ve Rüyaların Dili Psikolojinin Üçüncü Boyutu, Dr. Mustafa Merter Karton Kapak
Kategori
Yayınevi
Barkod
Nefs Psikolojisi - Mustafa Merter
Yazar
Vitrin Katagorisi
725,76 ₺
Nefs Psikolojisi ve Rüyaların Dili - Psikolojinin Üçüncü Boyutu - Dr. Mustafa Merter
17x24 cm Ebat - Karton Kapak - 704 Sayfa
"Kısa sürede geniş okuyucu kitlelerinin ilgi ve beğenisine mazhar olan Dokuz Yüz Katlı İnsan kitabının yazarı Dr. Mustafa Merter, yeni kitabı Psikolojinin Üçüncü Boyutu: Nefs Psikolojisi ve Rüyaların Dili’nde sizlere tasavvuftan hareket ederek modern psikolojiye paralel giden bir diğer insan psikolojisi sunuyor.
Öncelikle nefsi anlamak için Sigmund Freud, Carl GustavJung ve diğer bazı Batılı araştırmacıların görüşlerine temas edeceğiz. Modern Batı psikolojisi bize iki boyutlu insanı anlatırken (bilinç ve bilinçdışı) nefs psikolojisi bizleri çok heyecan verici bir üçüncü boyuta götürecek: üst bilinçdışı veya âlem-i misal. Bu alanda, yeni bir kıtayı keşfeder gibi modern psikolojinin bilmediği hikmetlerle karşılaşacağız. İkinci bölümde kaygı, depresyon, nöroz gibi rahatsızlıkların üç boyutlu nefs yapısına göre ne manaya geliyor, anlamaya çalışacağız. Psikopatolojiye değişik bir zaviyeden bakışın, tedaviye de yeni imkânlar sunacağı kanaatindeyiz. Üçüncü bölümde derinliğine araştıran psikoterapiyi irdeleyeceğiz. İnsanın hiçbir zaman, düştüğü en derin kuyularda bile yalnız bırakılmadığını göreceğiz. Kapakta sizlere sunduğumuz resimdeki gibi, hayat okyanusunun engin sularında en karanlık gecelerde bile, mucizevi bir şekilde bir ışığın bizi hayat veren adaya yönlendirdiğini fark edeceğiz. Son bölümde örnekler vererek rüyaların dilini anlamaya gayret edeceğiz, sanki bir yıldızlar kapısından geçerek âlem-i misale temkinle adım atacağız. Psikolojik açıdan nefs ilmi daha başlangıcında gibi görünüyor, bizlerin sizlere sunduğu şu mütevazı çalışmanın genç araştırmacılar için yeni fikirlere vesile olacağını ümit ediyoruz..."
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Yazar: Dr. Mustafa Merter
Yayına Hazırlayan: Seda Darcan Çiftçi
Kapak Tasarımı: Mahmud Ali Akay
Katagori: Nefs Psikolojisi ve Rüyaların Dili - Psikolojinin Üçüncü Boyutu
Sayfa Sayısı: 704
Boyut: 17 x 24 cm
Basım Yeri: İstanbul
Basım Tarihi: 2014
Kapak Türü: Karton Kapak
Kağıt Türü: Kitap Kağıdı
Dili: Türkçe
Dağıtım: Kitap Takipçileri
Temin Süresi: Aynı gün kargo
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
İçindekiler
Önsöz................................................................................................................................ 13
Batı Dünyası Psikolojisinin Temel Kavramları
Sigmund Freud................................................................................................................. 17
S. Freud’un Temel Kavramları .............................................................................................. 17
S. Freud'a Göre İnsan ve Temel Hastalığı: Bastırma.......................................................... 18
S. Freud'a Göre İnsanın Özü Nedir ve İnsan "Neyi” Bastırır? .......................................... 20
S. Freud'a Göre Arzu ve İsteklerin Esas Kaynağı: Eros veya Çocuk Cinselliği............... 22
S. Freud'a Göre Benlik ve "Öteki”: Narsisizm..................................................................... 24
Eros’un Karşıtı: Thanatos veya Ölüm Dürtüsü .................................................................. 26
Süblimasyon (letâfet kazandırma)....................................................................................... 28
Anal Dönemin Medeniyet Üzerine Yansımaları................................................................ 30
C.G. Jung’a Göre Bilinç ve Bilinçdışı ............................................................................... 35
Bilinç Nedir?........................................................................................................................... 35
Ferdî ve Kolektif Bilinçdışı Nedir?....................................................................................... 37
Bilinç/bilinçdışı İlişkisi.......................................................................................................... 37
C.G. Jung'a Göre Ego veya "Ben".......................................................................................... 38
C.G. Jung’a Göre Alt Kişilikler, Roller ve Persona........................................................... 41
C.G. Jung'a Göre Kompleks, Gölge .................................................................................. 45
Kompleksler Hangi Şartlarda Aktif Hâle Gelebilir?.......................................................... 47
C.G. Jung’a Göre Arketipler ............................................................................................. 49
C.G. Jung: Kırmızı Kitap.................................................................................................. 64
Nefs (soul) ve Tanrı................................................................................................................. 66
Çöl veya Nefsin Kurak Sahraları........................................................................................... 67
Gelecekteki Cehenneme İniş................................................................................................. 68
Nefsin Bölünmesi (Splitting of the Spirit)............................................................................. 70Kahramanın Katli ve Tanrı Kavramı .................................................................................... 70
Esrarengiz Karşılaşma ............................................................................................................ 72
Yanardağın Kraterine İniş...................................................................................................... 74
Çözülüm................................................................................................................................... 76
"Can"ın Peşinde................................................................................................................ 76
Üçüncü Gece ........................................................................................................................... 77
Dördüncü Gece ....................................................................................................................... 79
Gaipten Üç Haber................................................................................................................... 81
Haç Yolu ................................................................................................................................... 81
Sihirbaz..................................................................................................................................... 82
Jung’un Derûnundaki Şeytanla Görüşmesi ve Şeytanın Tohumları (Gölgeler/Kompleksler). 88
Son Mütalaa .......................................................................................................................... 100
Kırmızı Kitap'ın Sonu ve Jung'un Son Mütalaaları ........................................................... 107
C.G. Jung Hakkında Birkaç Söz.......................................................................................110
Nefs Psikolojisine giriş
Nefs Psikolojisi ............................................................................................................... 115
Genel Psikolojide Nefs Psikolojisinin Yeri Nedir?............................................................ 116
Genel Psikolojiye Kıyasla Nefs Psikolojisinin Getirdiği Yeni Kavramlar ...................... 117
Çok Mertebeli Nefs Yapısı, Bilinç ve Bilinçdışı .............................................................. 119
Nefs-i Emmâre Katına Göre Bilinç/Şuur Durumu........................................................ 127
Zekâ Kategorileri............................................................................................................ 133
Nefs Psikolojisi ve Akıl/Zekâ.............................................................................................. 138
Nefs-i Levvâme Katına Göre Bilinç Durumu ....................................................................... 141
Hazret-i İnsan veya "Can” Potansiyeli................................................................................... 145
"Göklerdeki” İkiz Kardeşimiz veya "Deli ile Veli” ............................................................ 145
Kur’an-ı Kerim ve Hadis-i Şerîflere Göre "Can”............................................................... 146
Kul Olmadan Can Bilinmez/Olunmaz.............................................................................. 148
Can Niye Bilinmez/Fark Edilmez?...................................................................................... 148
"Can” Potansiyeli ve Erken Çocukluk Gelişim Psikolojisi ............................................ 151
Heinz Hartmann ............................................................................................................ 155
Margaret Mahler............................................................................................................. 157
Melanie Klein ................................................................................................................. 161
Heinz Kohut ................................................................................................................... 163
Otto F. Kernberg............................................................................................................. 169
Psikodinamik Açılardan "Can”- Ego ve "Can”-Persona İlişkisi .................................... 177
"Can”dan Gelen İşaretler Rahmani Feyz ve İlhamlar.................................................... 180
Duyu ve Duygular Hiyerarşisi ....................................................................................... 183
HÂL PSİKOLOJİSİ
Hâl Psikolojisine Giriş.................................................................................................... 189
Hâl/Duygu Farkı............................................................................................................. 193
Nefs-i Emmâre - Birinci Konumdan İtibaren Yaşanmaya Başlanan Hâller.................. 197
Nefs-i Levvâme - İkinci Konumdan İtibaren Yaşanmaya Başlanan Hâller................... 204Hâl Yelpazesi (Spectrum of States): Tövbe-Nedamet-Sabır .......................................... 217
Rıza-Tevazu .................................................................................................................... 224
Kanaat-Teslimiyet-Huşu ................................................................................................ 228
Hilm-Yakaza-İnâbet....................................................................................................... 232
Muhasebe-Tefekkür........................................................................................................ 235
Îtisam/Tevfik/İnâbet....................................................................................................... 240
Firar-Hulût-Riyazet........................................................................................................ 243
Zühd-Takva-Vera'........................................................................................................... 247
İhsan-Murakabe ............................................................................................................. 253
Sıdk-İhlas........................................................................................................................ 256
Îsâr/İnfak-Fütüvvet ........................................................................................................ 259
Hayâ-Heybet/Üns-Vecd.................................................................................................. 263
Şükür-Hamd................................................................................................................... 269
İnbisat-Berk-Zevk/Şirb/Reyy......................................................................................... 274
Hayret/Hayranlık ........................................................................................................... 279
Sekr-Sahv ........................................................................................................................ 291
Fasl/İttisal-Vasl-Tebettül................................................................................................ 301
Ubûdet-Hürriyet-Tefferüd ............................................................................................. 304
Tevhid ............................................................................................................................. 311
Secde ve Tevhid Hâli............................................................................................................ 312
Kâbe’yi Tavaf ve "Yeşil Nur” Tevhid Hâlleri...................................................................... 314
Dünyada Yaşarken Allah’ı (cc) Görerek Tevhid ............................................................... 315
Mürşid-i Kâmil’in Nazarı ve Tevhid.................................................................................. 316
Nefs Psikolojisi ve Psikopataloji
Batı Kaynaklı Kişilik Yapılanma Kuramları.................................................................. 321
Nefs Psikolojisine Göre Kişilik Yapılanması.................................................................. 325
Varlığın Beş Mertebesi......................................................................................................... 326
Esma ve Sıfatlar Mertebesi...................................................................................................331
Kişilik Yapısı ve Medyatik Zehirlenme .......................................................................... 336
Birinci Kategori: İnsan-İnsan İlişkileri.............................................................................. 336
İkinci Kategori: İnsan-Eşya/Dünya İlişkisi....................................................................... 338
Üçüncü Kategori: İnsan-Kendi kendisi İlişkisi ................................................................ 339
Dördüncü Kategori: İnsan-Aşkınlık İlişkisi .................................................................... 345
Nefs-i Emmâre’nin Temel Zaafları - Enneagram .................................................................... 349
Giriş ....................................................................................................................................... 349
Enneagram Neyi Anlatır? .................................................................................................... 352
Enneagram’ın Üç Boyutlu Yapısı........................................................................................ 356
Enneagram ve Nefs Rahatsızlıkları.................................................................................... 356
Enneagram Nefs Psikolojisi'ne Göre Hangi Yönlerde Gelişebilir?................................. 357
E-5: Gözlemci ....................................................................................................................... 359
E-6: Sadık Sorgulayıcı (paranoit)....................................................................................... 359
E-7: Ehl-i Keyif..................................................................................................................... 360E-8: Reis................................................................................................................................. 361
E-9: Barışçı............................................................................................................................ 361
E-1: Mükemmeliyetçi .......................................................................................................... 362
E-2: Sitemkâr Verici ............................................................................................................. 363
E-3: Başaran.......................................................................................................................... 363
E-4: Traji-romantik.............................................................................................................. 363
Özet: Nefs Psikolojisine Göre Kişilik Yapılanması........................................................ 366
Kişilik Rahatsızlıkları Konusunda Yeni Sınıflandırma Girişimleri................................ 367
Kişilik Rahatsızlıkları: Kronik Kaygı, Panik Atak/Fobiler.............................................368
Kaygı Nedir?......................................................................................................................... 369
Kaygının Genetik Temelleri................................................................................................ 372
Psikodinamik Açılardan Kaygı........................................................................................... 372
Aşırı Uyarılma ve Kaygı-Supernormal Stimuli................................................................. 373
Kaygı Artışında Sosyal Tesirler .......................................................................................... 374
Varoluş Felsefesine Göre Varoluş Krizi ve Kaygı.............................................................. 380
Nefs Psikolojisi ve Kaygı..................................................................................................383
Depresyon........................................................................................................................387
Depresyonun Genetik Temelleri........................................................................................ 388
Depresyonun Nöro-biyolojik Nedenleri........................................................................... 388
Depresyonu Tetikleyen Bedensel Rahatsızlıklar ............................................................. 389
Depresyona Neden Olabilecek Çevresel Faktörler.......................................................... 389
Artan Depresyon Oranlarının Millî Ekonomilere Zararı............................................... 390
Depresyon Tipleri ................................................................................................................ 391
Depresyonun Batı Psikolojisine Göre Psikodinamik Nedenleri.................................... 392
Sigmund Freud, "Yas ve Melankoli" (1915)....................................................................... 394
Yapısal Teori ve Sandor Rado (1928)................................................................................. 395
Ben/Ego Psikolojisi ve Depresyon ..................................................................................... 396
A. Beck ve Kognitif Teori.................................................................................................... 397
Nefs Psikolojisi ve Depresyon ......................................................................................... 398
Ölüm Fikri veya Ölümlerden Ölüm Beğen...................................................................... 403
Nefs Psikolojisi Açısından Ölüm .................................................................................... 408
İntihar.............................................................................................................................. 414
Sıklığı ve Yayılımı................................................................................................................. 414
İntihar Motivasyonları ....................................................................................................... 415
Hazırlayıcı Sebepler............................................................................................................. 415
Psikolojik Rahatsızlıklar...................................................................................................... 416
Nefs Psikolojisi ve İntihar ................................................................................................... 418
Obsesif Kompülsif Rahatsızlık ....................................................................................... 420
OKR'nin Nedenleri ............................................................................................................. 421
Nefs Psikolojisine Göre Obsesif Kompülsif Rahatsızlık ................................................ 424
OKR ve Zaman..................................................................................................................... 425
İki Nefes Arası An veya Varoluş Durakları....................................................................... 427
Rahmani Hâllerin Mükemmelliği...................................................................................... 429Nörozlar.......................................................................................................................... 430
Nörozların Genetik ve Biyolojik Temelleri....................................................................... 431
Nörozları Tetikleyen/Uyaran Çevresel Faktörler ............................................................ 431
Nörozların Batı Psikolojisine Göre Psikodinamik Nedenleri
S. Freud ve Nöroz Kavramı............................................................................................ 432
C.G. Jung ve Nöroz .............................................................................................................. 434
Karen Horney ve Nöroz ...................................................................................................... 437
Nefs Psikolojisine Göre Nöroz............................................................................................. 438
Tekâmülün Zaruri Şartı, "Celâl”/”Cemâl” Dengesi .............................................................. 446
Psikozlar............................................................................................................................. 448
Psikozların Nörobiyolojik Temelleri.................................................................................. 450
Psikozların Genetik Temelleri............................................................................................ 450
Psikozların Batı Psikolojisine Göre Psikodinamik Nedenleri
Psikanaliz ve Psikozlar.................................................................................................... 451
C.G. Jung ve Psikozlar ......................................................................................................... 452
Nefs Psikolojisi ve Psikozlar................................................................................................ 454
Alt/Üst Yanılgısı.................................................................................................................... 455
Deli/Veli Farkı veya Meczupluk......................................................................................... 456
Nefs Psikolojisi ve Şeytan, Cin Mefhumları................................................................... 460
C.G. Jung’un Alt bilinçdışı Deneyimlerinden Hareketle İnsan/Şeytan İlişkisi ... ............ 461
Şeytan Merkezli Medeniyet ................................................................................................ 463
"Cin” Tesiri ve Nefs Psikolojisi....................................................................................... 480
Görülme Sıklığı .................................................................................................................... 481
Belirtiler ................................................................................................................................ 481
Ayırıcı Teşhis ........................................................................................................................ 482
Yazarın Kendi Tecrübeleri .................................................................................................. 482
Nefs Psikolojisinin Psikozlar Üzerine Getirileri Neler Olabilir?.................................... 484
Bağımlılıklar................................................................................................................... 486
Bağımlılığın Nöro-Biyolojik Nedenleri............................................................................. 486
Bağımlılığın Genetik Temelleri.......................................................................................... 488
Batı Psikolojisine Göre Bağımlılığın Psiko-Dinamik Sebepleri ve
Kişilik Teorileri................................................................................................................. 488
Psikodinamik Teoriler......................................................................................................... 489
S. Freud (1905, 1912, 1930) ve Sandor Rado (1926/1934).............................................. 489
Muhatap (nesne!) İlişkileri (object-relations) Açısından
Edward Glover (1933) Yorumu ...................................................................................... 489
H. Kohut’un Bağımlılık Teorisi........................................................................................... 490
Krystal ve Raskin Modeli (1983)........................................................................................ 491
C.G. Jung ve Bağımlılık, "Spiritus contra Spiritum”......................................................... 491
Nefs Psikolojisine Göre Bağımlılık................................................................................ 494
Bağımlılık Üzerine Nefs Psikolojisi Araştırma Alanları.................................................. 495
Spesifik Madde Bağımlılıklarından Alkolizm Örneği .................................................. 496Genetik Temayül.................................................................................................................. 499
Alkol Bağımlılığının Zuhurunda Çevre Tesirleri............................................................. 500
Yaygınlık ve Gençlerin Durumu ........................................................................................ 501
Alkolizmin Örtülme Çabaları ve Psikiyatr/Psikologlara Düşen Görev........................ 502
Alkolizm Dışındaki Diğer Madde Bağımlılıklarının
Nefs Psikolojisine Göre Yorumu.................................................................................... 505
Televizyon, İnternet, Cep Telefonu Bağımlılıkları ......................................................... 507
Televizyon Bağımlılığı ......................................................................................................... 509
İnternet ve Taşınabilir İletişim Araçları Bağımlılığı........................................................ 511
Sanal Bağımlılığın Nöro-anatomik Nedenleri ................................................................. 513
Sosyo-kültürel ve Neo-psikanalitik Açılardan Postmodern İnsan ................................ 515
Nefs Psikolojisine Göre Sanal Bağımlılık ...................................................................... 519
Matrix'ten Nasıl Çıkılır ....................................................................................................... 522
Matrix Dünyasının Yeni Patolojileri.............................................................................. 525
Geciktirilmiş Annelik Sendromu................................................................................. 525
Sınır Rahatsızlık (Borderline) ......................................................................................530
Dikkat Dağınıklığı ve/veya Hiperaktivite Rahatsızlığı.................................................... 531
Eşcinsellik ...................................................................................................................... 532
Eşcinselliğin Tipleri ............................................................................................................. 533
Psikiyatri ve Psikolojinin Eşcinselliğe Yaklaşımı.............................................................. 534
Eşcinselliğe Bakışın Zaman İçerisinde Değişimi............................................................. 536
Eşcinselliğin Çıkış Teorileri................................................................................................ 543
Eşcinsellik ve Psikoterapi.................................................................................................... 545
Eşcinsellik ve Ebeveyn İlişkileri: ....................................................................................... 547
Nefs Psikolojisi ve Psikoterapi
Nefs Psikolojisi ve Psikoterapi ....................................................................................... 555
Nefs Psikolojisine Göre Psikoterapi ve Manevi Eğitim (Seyr-i Sülûk) Farkı................ 559
Psikoterapi Türleri ve Terapist Eğitimi.......................................................................... 563
Destekleyici, Refakat Edici Psikoterapi ............................................................................. 563
Kognitif Terapi ve Davranış Terapisi................................................................................. 564
Hipnoz................................................................................................................................... 564
Terapist Eğitimi .................................................................................................................... 564
Psikoterapi Uygulamanın Başlangıç Değişkenleri ........................................................ 566
Danışan/Hasta Farklılıkları ................................................................................................ 566
İlk Görüşme.......................................................................................................................... 566
Terapi Anlaşması/Akdi........................................................................................................ 567
Terapi Motivasyonu ve Niyet.............................................................................................. 568
Terapi Dinamikleri......................................................................................................... 571
Temel Kişilik Yapısının Tanımlanması.............................................................................. 571
Alt bilinçdışı ile Temas........................................................................................................ 572
Savunma ve Direnç Durumları.......................................................................................... 572
Aktarım ve Karşı Aktarım................................................................................................... 573Terbiye Tarzınının Bazı Özellikleri.................................................................................... 574
Alt bilinçdışı Kompleks ve Gölgeleri Temizliği................................................................ 575
Celâl/Cemâl Dinamiği ve Alt bilinçdışı Yapılanması ...................................................... 577
Nefsani Tekâmül Süreci Boyunca "Cemâl” Kuvvesinin
Doğumu veya "Anima" Yapılanması.............................................................................. 580
İç Aile..................................................................................................................................... 581
İbret Hâli ve Yeni Doğumlar............................................................................................... 588
Terapinin Sonlandırılması .................................................................................................. 588
Uzun Vadeli Kişilik Değişimleri......................................................................................... 589
Değişik Din ve Maneviyat Geleneklerinde Kalp............................................................ 591
Tasavvuf ve Kalp .................................................................................................................. 593
Modern Tıp ve Kalp Konusunda Yeni Görüşler............................................................... 596
Nefs Tezkiyesi (temizliği), Kalp Tasviyesi ve İlişkiler Dünyasının
Yeniden Yapılanması ...................................................................................................... 598
Kalbî Olmak Hayatımıza Hangi Değişiklikleri Getirir?.................................................. 601
Fikir Dünyasının Yeniden Yapılanması ............................................................................ 603
Ef 'âl Dünyasının Yeniden Yapılanması ............................................................................. 603
Sezgi/İlham/Hads (Tahaddüs) Kapısının Aralanması..................................................... 604
Yaratıcılık .............................................................................................................................. 605
Hayal Dünyasının Yeniden Yapılanması .......................................................................... 605
Rüyaların Dili
Rüyaların Dili................................................................................................................. 615
Rüya Örnekleri............................................................................................................... 618
1. Örnek .......................................................................................................................... 618
2. Örnek: Sırttaki Çıban ................................................................................................. 620
3. Örnek: Vefat Etmiş Baba ile Tekrardan Buluşma ...................................................... 623
4. Örnek: Zor Doğumlar ................................................................................................ 626
5. Örnek: Rüyalar Gerçek Oldu...................................................................................... 639
6. Örnek: Amazon Kız .................................................................................................... 642
7. Örnek: Umutsuz Aşk................................................................................................... 648
8. Örnek .......................................................................................................................... 651
9. Örnek .......................................................................................................................... 660
EK 1................................................................................................................................. 665
Alfred Adler.......................................................................................................................... 665
Anna Freud............................................................................................................................ 666
Heinz Hartmann.................................................................................................................. 669
EK 2................................................................................................................................. 672
Psikoloji ve Kur'an Âyetleri................................................................................................. 672
Kaynakça......................................................................................................................... 681
Dizin
KİTAPLA İLGİLİ YAZARLA RÖPORTAJ:
Çağın sorunlarına ilaç maneviyat
Yeni kitabı ile psikoloji alanına Nefs psikolojisi kavramını getiren Psikiyatr Dr. Mustafa Merter, günümüzde hemen herkesin muzdarip olduğu depresyon, kaygı, endişe, narsisizm gibi rahatsızlıkların maneviyata ağırlık verdiğimiz takdirde ilaç kullanmadan geçirilebileceğini söylüyor.
Psikiyatr Dr. Mustafa Merter daha önce Benötesi psikolojisi kavramını ortaya koymuş ve 900 Katlı İnsan kitabında da bize insanın sonsuz gelişim potansiyeline sahip bir varlık olduğunu anlatmıştı. Geçtiğimiz günlerde yayınlanan Nefs Psikolojisi ve Rüyaların Dili kitabında ise insanı Batı psikolojisinden farklı bir tarzda ele almamız gerektiğini söylüyor. Halihazırdaki psikolojinin insana çare olamadığını vurgulayan Merter, çarenin maneviyatta olduğuna işaret ediyor.
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Psikolojide daha önce Benötesi psikolojisi kavramını dile getirmiştiniz. Şimdi de nefs psikolojisi kavramını gündeme getirdiniz. İkisi farklı kavramlar mı?
Benötesi psikolojisi çerçevesinde tasavvuftan feyz alarak insanı tarif etmeye çalışan alt ekole maneviyat psikolojisi de diyebiliriz, nefs psikolojisi de diyebiliriz. Transpersonal da bu işin Frenkçesi. Daha doğru olanı nefs psikolojisi çünkü hakikaten psikoloji Türkiye'ye ilk girdiği zaman ilmün nefs diye oturması gerekirken, biz batı mukallitliği ile insan hakkında bütün bildiklerimizi unutup psikoloji demişiz. Nasıl teknoloji konusunda bir şeyler alıp ithal ediyorsak insanı da o şekilde ithal edip, öyle bir psikoloji telakkisi kavrayışı oluşturmuşuz.
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
PSİKOTERAPİ BİZDE ZATEN VAR
Geleneğimizde psikoloji bilimi var mı?
Bizim geleneğimizde yok ama Ehl-i tasavvuf oldu olası bizim telkin tedavi dediğimiz, psikoterapi dediğimiz terapiyi zaten yapmışlar. Biliyorsunuz önceden tasavvuf müesseseleri çok yaygın. Sadece İstanbul'da 360'ın üstünde dergâh var. Bu dünyada da böyle. Budist rahipler de kendi geleneğine göre psikoterapi yapmış. Hristiyanların da değişik ekollerinde, bu ad altında geçmese bile bir psikoterapi sistemleri varmış. Ama Avrupa dinle kavgalı duruma geldikten sonra, dine alternatif bir kurum oluşturma ihtiyacı ortaya çıkmış. Bundan dolayı da dinden kopmuş psikoloji hatta dine karşı psikoloji Avrupa'da zuhur etmiş.
Bu psikolojinin ne gibi arızaları var?
İlahi vahiy müessesesinden koptuğumuz için bir çok spekülasyon yapılmış, uyduruk şeyler söylenmiş. Freud'un Jung'ın teorilerine baktığımız zaman çok uyduruk yönleri var. Doğru tarafları yok mu, var. Bu durumda ilim Çin'de bile olsa Müminin malıdır, alacağız. Fakat çok da yanlışları olan bir sistem oturmuş. İşte bu yanlışları düzeltmek için, Batı psikolojisinin doğru taraflarıyla, tasavvufun bize getirdiği insan bilgeliğini bir araya getirme çabasıdır 9 Katlı İnsan ve Nefs Psikolojisi kitapları.
Tasavvuftan hareket ederek psikoloji camiasında insanı yeniden tanımladınız, yeni bir kavram getirdiniz. Nasıl tepkiler alıyorsunuz?
Materyalist yani gördüğüne, laboratuvarda ölçtüğüne biçtiğine inanan pozitivist, dikey bir nedensellik olduğuna inanmayan, her şeye yatay nedensellik diyen, yani ilahi iradeyi inkar eden maddeperest psikolojiye göre bunların hepsi zırva. Çünkü sen öyle şeylerden bahsediyorsun ki adamların kitabında yok. Yalnız tabi ki o camiada bile bir yankı uyandırıyor. Çünkü var olan psikoloji insanlara yetmiyor. İnsanlık psikolojisi gitgide bozuluyor. Depresyon, bağımlılık, evham, öfke, kaygıda o kadar artış var ki, siz ne işe yarıyorsunuz demezler mi? Demek ki psikoloji bu haliyle iflas etmiş.
HZ. İNSANA BAKMALI
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Nefs psikolojisinde tanımladığınız nefs kavramı bizim geleneğimizdeki nefs kavramı mı?
Kur'an-ı Kerim'de 7 nefs mertebesi vardır. Emmare'den, Safiye'ye. Safiye bu ad altında geçmez ama ehline malumdur. Biz 7 ana kat üzerinde varoluşumuzu sürdürüyoruz. Ama ara katlar da var tasavvufta. Bize bunu Mesnevi Şerif'te 'Senin varlığın belki 900 kattır' diye Hz. Mevlana anlatır. Demek ki biz varoluşsal olarak Emmare'den başlayarak nihayeti olmayan sonsuz bir gelişme potansiyeline sahibiz. Onu yaşayamıyor olsak bile her katta da bizim bir temsilcimiz var. Her insan bir yandan da Hz. İnsandır. Hz. Mevlanamızın, Hıristiyan papazlardan hayat kadınlarına kadar çok değişik, insanlara gösterdiği tazim, hürmet, bir kamil-i mürşidin çok kusurlu bir insanın karşısında durup kusurlarını ona yansıtmaması, güzelliklerini yansıtması hep insanın bu çok katlılığına ve içindeki Hz. İnsan potansiyeline işaret eder. Biz insana ruhumuzdan üfledik diyor Rabbimiz. Demek ki biz insana o gözle bakmazsak hakikaten Batı psikolojinin bilmediği çok önemli bir hakikati biz de göz ardı ediyoruz demektir.
Bir de 'can' kavramından bahsediyorsunuz. Can nedir?
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Biz bu hikmetleri bilemeyiz. Bunları Mürşid-i Kamiller bilir ve kişinin anlama kapasitesine orantılı olarak açıklarlar. 'Bir ben vardır bende benden içeri' diyor Yunus. Demek ki her insanın içinde olağanüstü bir güzellik var. Ama bu ruhtu, candı, nefsti… fazla spekülasyona girmemek lazım. Ama yine de öyle bir potansiyelin olduğunu bilerek herkese o gözle bakmak gerek. Tasavvuf beğenmediğimiz bir kişiye sarhoş, ayyaş, kumarbaz gözüyle bakmamayı öğretiyor. Sen kendi kusuruna bak diyor.
TEKAMÜL İBADETLE MÜMKÜN
İnsanın huzursuzluğunun bulunduğu nefs katından üst katlara yükselememiş olmasından kaynaklandığını söylüyorsunuz. Üst kata çıkabilmek için ne yapmamız gerekiyor?
Ahsen-i takvim ve Esfele safilin arasında değişik varoluş mertebeleri vardır. Bu varoluş mertebelerini en altı Nefs-i emmare ama onun altında da Esfele safilin var yani bodrum katları. Demek ki iki alem arasında, ara bir varlığız. Varoluş 'ekolojisini' ayarlayan, bu ekolojiyi bozmayan, içinde bulunduğumuz kattan düşmememizi sağlayan İslam'ı yaşamaktır. 5 vakit namazıyla, orucuyla, haccıyla, zekatıyla, emir ve yasaklara riayet ederek İslam'ı yaşamaktır. Ama bu bizi büyüklerimizden duyduğumuz kadarıyla aşağıya düşmekten alıkoyar. Nevafil (nafile) ibadetler yapıldığı takdirde yukarıya doğru tekamül mümkün olabiliyor. Bu ibadetlerin hem ibadet yönü var hem de 'Amilus salihati' (salih amel) yönü var. Yani ben yattım kalktım, günde bilmem kaç vakit namaz kıldım. Şu kadar oruç tuttumla bitmiyor. Kur'an-ı Kerim tekamül etmek için vermeyi öğrenmelisin diyor. Amilus salihati boyutuna geçmelisin. O zaman ne korkarsın ne de mahzun olursun.
Allah için vermek ve dağıtmak mı?
Evet ama sadece mal olarak değil. Neyin varsa. Bugün Allah için ne yaptın? İlmin varsa ilminle, sabrın varsa sabrınla, malın varsa malınla... Neyin varsa. Çünkü bu dünya bir imtihan yeri. Her gün imtihandan geçiyoruz. Şuradan çıktın bir simit aldın. Orada birkaç kuş var. Bu da bunların göz hakkı deyip onlara simit atmak da ibadet. Amilus salihati deyince çok büyük hayır işleri olarak görmemek lazım. Ama gitgide daha narsist, özsever, malperest, maddeperest insanlar haline geldik. Denge burada kaçıyor. Bu denge kaçtığı için kaygı, öfke, narsizm artıyor.
İbadetler bizi üst kata çıkarıyorsa ibadetlerini yaparak yaşamaya çalışan insanların depresyon vb. manevi rahatsızlık yaşamaması lazım değil mi?
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Rabbim bizi yaratırken bazı fıtri zaaflarla yaratmış. Bu hem bedensel açıdan böyle, hem de nefsani açılardan. Dolayısıyla depresyon da var şizofreni de var. Tıp ilmi bunlara çare üretmeye çalışıyor. Ama bildiğimiz bir şey de var; ağır depresyonu olan biri doktora gidiyor. İlacını alıyor. İbadetini yapıyor. Psikoterapisini yapıyor ama ondan sonra bu insan manevi açıdan tekamül etmek için bir adım atarsa yani nevafilleri arttırırsa işe yarıyor. Çok anlaşılır bir örnek vereyim. Bir ara Bodrum'da çok muhterem bir insan, her yaz bittiğinde panik atak şikayetiyle bana geliyordu. Bir gün geldi bana 'Doktor bey, çok iyiyim. İlacı bıraktım namaza başladım. 5 vakit camiye gidiyorum' dedi. Demek ki cemaatle kılınan namaz o adamın evham derdine ilaçsız da çare oldu. Bazen çok ağır rahatsızlıklarda ilaç kullanmak zaruridir. Eyvallah, Allah öyle yarattığı için. Doğru yaşanan maneviyat her halukarda yardım eder. Ben bunu şizofrenlerde de, her türlü rahatsızlıkta da gördüm.
RÜYALAR BİZE YOL GÖSTERİR
Rüyalara önem veriyorsunuz neden rüyalar bu kadar önemli?
Efendimiz bir hadis-i şerif'inde buyuruyor ki 'Benden sonra vahiy müessesi kapanmıştır. Benden sonra sadık rüyalar vardır' diyor. Demek ki rüya neredeyse vahiy kadar önemli bir ilahi rabıta kurma vasıtası. Ama bu rüyalar doğru yorumlandığı, doğru kişiler tarafından yorumlandığı takdirde. Yoksa yine Efendimiz rüyayı herkese anlatmayın diyor. Yanlış yorumlanan rüya yanlış işlere sevk eder. Dolayısıyla doğru psikologlar, doğru eğitim almışlarsa, doğrudan kastım İslam'ı yaşamak, İslam'ı yaşayan, hatta mümkünse bir mürşid-i kamilin sohbetlerine katılan psikologlar yorumlamalı. Böyle psikiyatr ve psikologların bir de üstelik destur alırlarsa, rüya yorumu yapmasında hiçbir sakınca yoktur. Bütün bunları bilmeyen Freudiyen rezalette olduğu gibi insanı cinsel obje zanneden bir psikiyatrın yorum yaptığı rüyalar çok tahrip edici olabilir.
Rüya rahatsızlıkların tedavisinde yardımcı oluyor mu?
Çok. Sanki içimizdeki bir mürebbi. İbn-i Arabi hazretleri 'Rabbül has' der. 'Özel rabbi vardır herkesin' der. İlahi feyzlerin benim merceğimden geçip bana özel bir mesaj haline gelmesi ile sanki içimdeki bir mürebbi bana ders veriyor. Rahim isminin tecellisi olarak içimizdeki mürebbi, Allah'tan gelen feyzle bize 'şunu yap, bunu yapma' diye mesajlar verebilir. Hiçbir insan bırakılmamıştır.
'HAL'LER YÜKÜMÜZÜ HAFİFLETİR
Hallerden de bahsediyorsunuz. Hal deyince ne anlamalıyız?
Hal duygunun tersine uzun vadede üzerimizde tesir gösteren nefsani bir dalgalanmadır. Diyelim namaz vakti geldi, çok güzel bir camiye gittin. İçeri gittin bir fena oldun. Namaza durdun. Normal duygu ve düşüncelerin ötesinde bir dizi hal yaşadın namaz esnasında. İşte bunun adı hal. Bir sekine hali, selam hali, barış, teslimiyet, huşu, tevazu hali… yüzlerce hal var. Emin ol sırtındaki yükün bir kısmı alınmış olur o halleri yaşaman sebebiyle. Dünyaya küçük de olsa değişik bir açıdan bakmaya başlarsın. Belki daha önce göremediğin çözüm üretecek yolları görebilirsin.
Ne kadar zamandır bu çalışmaları yapıyorsunuz?
20 senedir bize göre bir psikoloji olabilir mi diye çalıştım.
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Kur'an dışında hangi kaynaklardan faydalandınız?
Bütün çalışmalarımda kıyaslama üzerine gidiyorum. Bir kere bütün batı kaynaklarını okuyorum. Onun yanı sıra Kuran-ı Kerim, yani Ümmül kitap, ayeti kerimelerin psikolojik açıdan anlaşılması, orada geçen kelimelerin semantik analizi psikolojiye bambaşka anlamlar katıyor. Sonra hadisi şerifler ve tasavvuf büyüklerinin menkıbeleri, yazıları, Mesnevi şerif, İbn-i Arabi hazretleri.
SİTE: www.kitaptakipcileri.com
Bu ürüne ilk yorumu siz yapın!
Ürün hakkında henüz soru sorulmamış.
Güvenilir, ürünleri değerli ve kaliteli. 4-5 yıldır alışveriş yaptığım ve memnun kaldığım alışveriş sitesi. Güvenle herkese tavsiye ederim.
B... G... | 18/10/2024
Çok hızlı ve sağlam bir şekilde elime ulaştı.Çok teşekkürler
S... B... | 27/09/2024
Kitapları çok beğendim, kargo da çok özenli idi . Arkadaşım da sipariş verecek. Çok teşekkür ederim.
Canan Çatal | 26/09/2024
Çok İyi, sorun yok
fatih arı | 25/09/2024
sagolun
bilal kızılırmak | 08/08/2024
Aliveris icin tek adres kolayliklari sorunda sorunuz karsinda ulasabiliyorsunuz sorunsuz siparis verebiliyorsunuz
k... ö... | 01/08/2024
Kitap takipçileri harika...
H... Ö... | 27/07/2024
Güvenilir ve hızlı
Mustafa Varol | 12/07/2024
Güvenle alışveriş yapabilirsiniz
SEZGIN MEHMET | 14/01/2024
Böyle bir siteye gerçekten ihtiyaç var
Hayati Sevinir | 12/01/2024
Tavsiye Ürünler